tisdag 31 mars 2009

Skrivpuff 30 mars

Vad lärde du dig igår?




Igår lärde jag mig att ett leende kan göra underverk.

Jag kom in på kontoret, tidig som vanligt. Den enda som var där var Karin Fransson, den nya ekonomtjejen. Ja, jag säger tjej; hon är ung nog att vara min dotter, även om hon är en mogen kvinna. Nåväl, när jag kom in i fikarummet var hon just på väg ut därifrån. Jag log mot henne och hälsade:

- God morgon! Vilken vacker morgon vi fått!

Hon såg upp, och jag kunde se att hon hade gråtit. Jag blev förlägen. Jag vet inte hur man gör med kvinnor som gråter. Inte har det varit min lott att lära mig sådant. Hon såg ut som om hon mest ville smita sin väg, och låtsas som om hon inte sett mig, och jag hoppades väl kanske att hon skulle göra det - jag visste inte vad jag skulle göra annars.

Men så stannade hon, och såg upp på mig, och det var som om solen kom fram bakom luggen, när hon log tillbaks.

- Ja, det har du visst alldeles rätt i. Och trevliga arbetskamrater har jag också. Ja, åtminstone i det stora hela. Vet du, jag har köpt kanelbullar, och jag har just satt på kaffe. Vad sägs om lite fika så här på morgonkvisten?

4 kommentarer:

  1. hej gnappis.
    ja det var en bra historia om vad lite som krävs..
    ger mig en bra start på denna dag!!Tack!

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt, leenden kan göra underverk, det borde alla fatta. Det finns för få sådant mellan oss i vardagen. Även lite mer av uppskattning mot varandra borde vi kunna vara generösa med. Tänk vad ett litet leende kan göra.
    "Ler"

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Skimmer. Tänk vad lite som krävs för att allting ska vända till någonting gott. Jättefin liten historia...Cissi

    SvaraRadera