tisdag 7 april 2009

Skrivpuff 13 mars

Vad hittade du i lådan som placerats utanför dörren?




Kristina öppnade dörren för att gå ut och hämta tidningen, som vanligt på morgnarna. Hon hoppades att tidningsbudet skulle vara i tid - var tidningen försenad blev hennes morgon alldeles förstörd. Hon var nästintill beroende av sina morgnar med tidning, kaffe och nyvärmda croissanter. Sen kunde resten av dagen bli hur rörig som helst - som häromveckan, när Claesson ramlade ihop i en hjärtattack alldeles när han stigit innanför dörren. Fick hon bara sin lugna morgon kunde hon hantera vad som helst.

Hennes sömniga hjärna registrerade knappt kartongen som stod på förstutrappan. Först när hon hämtat tidningen och var på väg in igen noterade hon den. Vem hade ställt en låda här? Nån som ville bli av med skräp, säkerligen. Hon makade på kartongen med foten; hon fick ta undan den på eftermiddagen när hon kommit hem igen.

Men plötsligt blev hon klarvaken. Lådan skrek.

Den skrek som ett litet barn som just väckts ur sin middagsslummer, för att vara exakt. Kristina såg sig nervöst omkring. Var det någon som drev med henne? Ingen syntes till, så hon började vika undan hörnen på filten som låg i lådan.

När hon fick syn på innehållet höll hon på att sätta sig, av ren förvåning. Hon hade utgått från att det skulle vara en bandspelare, och att någon skulle skutta fram och hojta "Dolda kameran!" - men det här var ett alldeles riktigt barn. En liten en, med ostyrigt mörkt hår, som skrek för full hals.

Kristina visste inte mycket om barn, men hon försökte ändå klumpigt ta upp det lilla skrikande knytet. Hon höll honom i famnen och gick innanför dörren, utom synhåll för vem som nu kunde se henne. Hon tittade förskräckt på ärret som han hade i pannan, ett ärr format som en blixt.

2 kommentarer:

  1. oj harry Potter eller? Du har en sån vild fantasi märker man när jag nu läst fler av dina. läsa gärna fler av mina..

    SvaraRadera
  2. Ibland blir det så. :-)

    Jag försöker läsa och (emellanåt) kommentera övningar som jag själv gjort, eller övningar jag konstaterat att jag inte kommer att göra, men sådant jag har halvfärdigt eller tror att jag ska skriva vill jag inte se andras versioner av förrän jag är klar.

    SvaraRadera