tisdag 7 april 2009

Skrivpuff 5 april

Skriv om något förbryllande.




- Vet ni vad jag såg i lördags?

Alla runt fikabordet skakade på huvudet. Hur skulle de kunna veta?

- Tussilago? föreslog Kristina.

- Säkert gamla tåg som vanligt, muttrade Nilsson.

Men Johansson skakade på huvudet,

- Jo, vet ni. Jag var ju till Uppsala, för att besöka dottern. Vi gick en sväng runt, eftersom vi var tidiga - frugan sa att vi absolut inte fick komma för tidigt. Jag förstår inte det där, förresten. Kristina, vet du varför tanter aldrig tror att man är välkommen när man än kommer?

Kristina började säga något, men Johansson avbröt henne.

- Strunt samma. Den här dagen fick vi i alla fall inte komma före tre, så vi gick runt en sväng. Domkyrkan har vi sett, så vi gick till det här biblioteket, vad heter det? Gunilla Rediviva, så var det. Med Gunillaklockan bredvid!

Kristina öppnade munnen igen, men stängde den. Det var inte värt att avbryta.

- Ja, och så gick vi där bakom, och plötsligt tar hon tag i rockärmen, och pekar och säger "Kaktus". Jag undrade vad hon höll på med, förstås, men så pekade hon lite tydligare, och så såg jag också - någon hade grävt ner en kruka med en kaktus. En hel kaktus, kan ni tänka er? Och så var det fotspår ikring den - ja, det syns ju nu när det är vår och så blött. Det såg ut som om någon hade sprungit runt kaktusen, flera varv. Vad tror ni - kan det vara någon konstig sekt? Jag funderade på om jag skulle ta en bild och skicka till Expressen, men tja, de skulle säkert bara tro att jag var galen.

- Det låter som en mystisk sekt, nickade Ekengren.

- Mycket förbryllande, instämde Nilsson.

Kristina sa inget.

3 kommentarer:

  1. Vilken rolig fantasi du har!!! eller har du sett detta?
    underfundigt skrivet oxå, med johansson och de andra medelåldersmännen (tror jag)

    SvaraRadera
  2. *nynnar*
    Vi dansar rumba i Engelska Parken,
    vi har planterat en kaktus på marken....

    Owe Thörnqvist. Man får låna när man inte hittar något eget. :-)

    SvaraRadera
  3. Oj du är så rolig, man vet aldrig vad som inspirerar!!!!

    SvaraRadera