måndag 16 februari 2009

Skrivpuff 15 februari

Vilka egenskaper tänker jag mig att en bra författare behöver?




"Sittstjärt", har jag sett någonstans. Envishet, att fortsätta skriva fast det är knepigt. Sittstjärt, som sitter kvar fast annat lockar.

Tid. Egentligen besläktat med förra punkten. Man måste ha en omgivning som tillåter att man hinner med att skriva.

Språk. Förmågan att vrida på orden så de passar ihop till vackra, spännande, underbara, skrämmande, sköra kombinationer; meningar som blir mer än bara sina delar.

Idéer. Språk utan idéer klarar sig inte länge. (Idéer utan språk verkar tyvärr kunna hamna bland bästsäljarna.)

Själv undrar jag om jag har någon av dessa... Å andra sidan skriver jag för att jag vill, inte för att bli en "bra författare".

2 kommentarer:

  1. Hej vart har du tagit vägen? Kom igen!

    SvaraRadera
  2. Jag har fastnat i för mycket annat att göra, men jag kommer tillbaks förr eller senare. Idag, t ex.

    SvaraRadera