torsdag 29 januari 2009

Skrivpuff 28 januari

Som man bygger får man bo

Kära Ernst

för jag får väl kalla Dig Ernst? Kära herr Kirschsteiger, annars.

Jag skriver till Dig för att fråga om Du kunde hjälpa mig med en liten detalj i byggadssnickrandets ädla konst. Jag har nyligen byggt en hel sommarstuga, så jag är alls ingen duvunge när det gäller byggande. Själv ärjag mycket nöjd med sagda sommarstuga, och hade just sålt vår stadslägenhet, för att tillbringa hela året i sommarstugan, när min otacksamma hustru övergav mig. Hon har ingen förståelse alls för sammanfogandet av trä, och hur det kan fylla en mans liv. Oss emellan sagt, jag tror hon blev lite svartsjuk på mitt snickrande. Hon sa visserligen inte detta - hon påstod att det inte gick att bo i stugan - men jag tror det var för att den till sitt hela väsen påminner om mitt snickrande.

Nåväl. Denna utläggning var bara för att försäkra Dig om att jag vet vad jag talar om när det gäller byggande, så Du behöver alls inte förklara ge grundläggande detaljerna, utan bara ge mig de knepiga detaljerna.

En sak min hustru hade åsikter om var att så snart det regnade så blev en liten del av stugan lite lätt fuktig. Ja, närmare bestämt storstugan och farstun, men med fyra väl placerade hinkar är detta inte ett problem, och jag har märkt ut hinkarnas position på golvet, så det går snabbt att ställa dem på sina platser. Har man bara reservhinkar nära till hands så behöver man inte tömma dem mer än varannan timme, om det regnar riktigt rejält. Kan Du månne skaka fram ritningar till ett invändigt stuprörssystem, så man istället kan leda regnvattnet till badrummet och vidare ut?

Om man måttar med vattenpass kan man även konstatera att golvet inte är alldeles rakt. Kan Du stå till tjänst med en beskrivning av hur man sågar till stolarna och borden, så att deras ben passar lutningen? Om Du gör en allmänt publicerad beskrivning så glöm inte att påpeka att stolarna måste sågas olika för att kunna placeras på ett korrekt sätt runt bordet. (Ja, Du ser, jag har tänkt på det mesta!)

Med vänliga hälsningar och hopp om snabbt svar

Alarik Tånghammar

1 kommentar:

  1. Hahahaha.....en härligt rolig berättelse. Jag ser Alarik framför mig, där han funderar på hur han ska få ordning på allt som är knasigt! Stackars gubbe! :=) Cissi

    SvaraRadera